יום ראשון, 15 באוגוסט 2010

מה הקשר בין אכילת בשר להתחממות כדור הארץ ?

לפני זמן מה נתקלתי בכתבה קצת ישנה שטוענת שאכילת בשר מהווה גורם מאד משמעותי בהתחממות כדור הארץ. בתור מי שסובל מהחום, ויש לו גם סיפור עם בשר, הכתבה עניינה אותי, וחשבתי שאולי תעניין גם אחרים. לטובת אלו שאינם דוברי אנגלית או שזמנם קצר, אני מצרף כאן סיכום-תרגום של : מאמר עם בשר/ עזרא קליין, וושינגטון פוסט (2009).


"הדיון סביב שינוי האקלים מתמקד כיום בבחירת המדיניות שתעודד אותנו לעסוק פחות בפעילויות המזיקות לסביבה. למשל, בייקור הנסיעה במכוניות שטח או במניעת חימום בתים בפחם. אך ישנה פעילות אחת שאף פעם לא נזכרת בהקשר זה: אכילת בשר.

זאת, למרות שישנן ראיות שאכילת בשר לא רק תורמת להתחממות של האטמוספרה – היא תורמת באופן משמעותי מאד, יותר , למשל, מאשר מגזר התחבורה העולמי כולו. לפי דו"ח של האו"ם, משק חי תורם 18% מגזי החממה. חלק מזה נובע מחוסר היעילות שבהאכלת דגנים לבעלי חיים כדי שבני אדם יאכלו את בעלי החיים, במקום שנאכל את הדגנים ישירות. חלק נובע ממרבצי חרא של אותם בעלי חיים המתחממים בשמש ופולטים חמצן דו-חנקני לאטמוספרה, וחלק הוא מגזים של פרות – בייחוד גרעפסים, ולא נפיחות.

אך התוצאה של אכילת בשר איננה משעשעת. לכן, ראש הפאנל של האו"ם על שינו אקלים הציע שאנשים יוותרו על בשר יום אחד בשבוע – כדי להקל על האטמוספרה. אך קריאתו נתקלה בהתנגדות עזה, כאילו יש לנו זכות מלידה לאכול בשר. כך, בהמלצות של החברה הלאומית להגנה על משאבים, ניתן למצוא: נסיעה במכונית חסכונית יותר, איטום טוב של הבית, שימוש במכשירי חשמל יעילים יותר – ואף מילה על אכילת בשר. וזה לא במקרה – אמריקאיים לא מוכנים לשמוע על כך וזה חבל – קל מאד לוותר על מעט בשר, יחסית להחלפת אוטו, למשל. ייתכן שמשפחה ענייה לא תוכל להחליף את מכשירי החשמל שלה למכשירים "ירוקים יותר", אבל אי-אכילת בשר לא עולה כסף. אני אישית לא הצלחתי להוציא את הבשר מהדיאטה שלי עדיין, אך הוצאתי אותו מארוחת הבוקר והצהריים ואחריכן, כשהתרגלתי לזה, הרשיתי לעצמי חמש ארוחות בשר בחודש. אם אנחנו רוצים לקחת ברצינות את ההתחממות הגלובאלית, לייקר את הנפט ואת מכוניות השטח אז אין סיבה להתעלם ממה שאנחנו שמים בצלחת"





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה